Sidevisninger i alt
mandag den 29. august 2011
Medie sporgfag til den 29-08-2011
Notater til Medier Mandag d. 29-08-2011
Jo flere og hurtigere klip, jo mere spænding(tilskuer opfatter fart).
Modsat, mindre og langsommere klip(tilskuer får alle detaljer med. stille og roligt).
Actiongenre er den genre med højst klippetempo.
Øvelse: Tæl Klip:
Opgave 1: Tal: 44-45 klip i alt
Opgave 2: 16 indstillinger
Opgave 3: At vi både ser nærbillede og totalbilleder som betyder at de vil have og at vi både kan og skal se hvad der sker udenfor, og rundt om bilen og hvad der inde i bilerne
Berettermodel:
Præsentation – publikum skal kende til tid, sted og personer, konflikten antydes.
Uddybning – konflikten bliver tydelig.
Konflikt – konflikten optrappes og man kan ikke vende tilbage til situationen før scenen startede (kaldes også Point of no return).
Klimaks – konflikten bliver (ikke) løst.
Evt. afrunding – vi ledes videre til næste scene, (hvor hovedpersonen står i en ny situation og må prøve noget andet).
Noter til tekst:
Spædingsopbygning:
”Når man ser en film, føles det som om, at spændingen hele tiden stiger og falder. Man keder sig selvfølgelig, hvis der ikke sker noget spændende, men man har også brug for at slappe af og tænke over det, der lige er sket” taget fra http://www.dfi.dk/Filmhuset/FILM-X/Skolebesoeg/Vejledninger/Laer-om-filmklipning/Spaendingsopbygning.aspx
For at skabe spænding bruger klipperen også det, der hedder mystery og suspence.
I Mystery, for man det samme som at vide som hovedpersonen gør under filmen, som for en til at tænke over hvad der sker næste gang
I suspence, er hvor man ser noget som hovedpersonen ikke kan se eks. At der kommer en bag ham som han ikke kan se eller hører men du kan se på filmen, det opbygger masser af spænding for man kommer til at tænke over hvad der sker med ham når han finder ud af at personen er bag ham.
Tempo:
”Klippetempoet bruges til to ting: Til at drive fortællingen fremad, og til at vise, hvordan filmens karakterer har det.”
”Filmens klippetempo har en fysisk virkning på publikum: Et højt tempo med mange små klip giver en oplevelse af fart, mens et lavt tempo skaber ro og øjet opfanger små detaljer i billederne. Men publikum bliver også nemt forvirret af for højt tempo, og omvendt kommer man hurtigt til at kede sig af et lavt tempo, hvis der ikke er brug for at dvæle.”
Taget fra: http://www.dfi.dk/Filmhuset/FILM-X/Skolebesoeg/Vejledninger/Laer-om-filmklipning/Tempo-og-rytme.aspx
Der er stor forske på om det er en action eller drama/krimi genre som hurtigst klipper rundt, og drama er en af de langsomste.
Der sker meget det vis tempoet er lavt, at publikum kommer til at tænke over personen hvad de gør og hvordan de udtrykker sig, igennem deres sprog og kropsprog
De nåede færgen
De klipper hele tiden rundt på vinklerne i filmen + på ham der kører motorcyklen, og speedometeret. De spændings opbygger hele tiden, ved hvor man kan se ambulancen og se hvordan farten går op og op. Musikken lyder også mere skræmmende til sidst, og der hvor døden kommer frem begynder det at blive uhyggelig musik
De klipper også meget bevidst, jo længere de komme mod ulykken jo hurtigere kommer de kommer mod døden, der er også mange tegn som viser det er ved at gå galt, Ambulancen, liget man kan se bag på vognen.
Søren Tandrup Iversen
Medie sporfag
Haderslev Realskole
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar